www.svedsketanky.cz

  • •Zvětšit velikost písma•
  • •Výchozí velikost písma•
  • •Zmenšit velikost písma•

Dostane Volvo peníze na rivala pro S klasse ?

Vlajkovou lodí švédského výrobce je nenápadný sedan S80. Číňané to chtějí změnit a na mušce mají luxusní limuzíny. Švédská automobilka obnovila jednání o garancích za úvěry u Evropské investiční banky. Žádá o dvě a půl miliardy víc než před rokem.
 

Volvo navýšilo částku, o níž žádá Evropskou investiční banku. Namísto půl miliardy chce automobilka půjčit šest set milionů milionů eur (14,8 mld. Kč). Část peněz, 200 milionů eur, už Švédové dostali v březnu 2009, ale jednání o zbytku bylo odloženo do doby, než Ford dokončí prodej
Volva čínské skupině Geely Automobile.

Odklad způsobila švédská vláda, která odmítla poskytnout další garance dokud nebude transakce hotová. Nyní, když je prodej uzavřenou záležitostí, zasedli zástupci Volva a švédské administrativy opět ke stolu. Jednají však o částce o sto milionů eur vyšší než vloni. 

Důvodem ke zvýšení sumy je hned několik. "Od posledních jednání uteklo hodně času , pracujeme nyní s jiným časovým horizontem," říká mluvčí Volva Per-Ake Froberg. "Namísto let 2009 až 2012 řešíme financování projektů mezi roky 2010 a 2013. To samozřejmě ovlivnilo sumu, o níž žádáme."

Roli hraje také skutečnost, že o úvěry na vývoj nových modelů žádá Evropskou investiční banku stále víc automobilek. Volvo jednoduše využívá příležitosti. Zástupci Geely už dříve prohlásili, že mají pro Švédy peněz dost, ale případnému spolufinancování ze strany evropských institucí se nebudou bránit. Peníze by šly především do urychlení vývoje nové vlajkové lodi Volva, soupeře pro Mercedes třídy S či Audi A8.

Pod novým vedením bude Volvo pracovat na rozšíření své nabídky směrem vzhůru, k větším a dražším modelům. Nový předseda představenstva Li Shufu chce konkurovat luxusním německým limuzínám a lexusům LS. Ford vstupu Volva do vyšších tříd bránil, protože s těmi nejlepšími bojovala jiná jeho značka: Jaguar. Pod čínským vedením je cesta otevřená.

Volvo Mercedesu a BMW teoreticky konkuruje už teď, ale zákazníci jej obvykle staví na žebříčku prestiže nepatrně níž. Nejsou ochotni zaplatit za švédská auta stejné peníze jako za ta německá. Je to dáno zčásti historií automobilky, ale také strukturou její nabídky. Ta stojí z velké části na autech s pohonem předních kol a malými motory. Volvu chybí větší pohonné jednotky a především skutečná vlajková loď, která by jej v očích zákazníků pozvedla na potřebnou úroveň.

Zda je luxusní limuzína tím pravým, musí Švédové rozhodnout. Li Shufu na tiskové konferenci v Londýně přiznal, že velký sedan je prozatím jeho vizí, kterou bude třeba obhájit v představenstvech Geely i Volva. V Číně se však luxusní auta prodávají skvěle a právě čínský trh hraje v plánech Volva velkou roli. Automobilka chce díky východním zákazníkům za pět let dostat ze současných 335 tisíc na šest set tisíc prodaných aut ročně.

Zdroj: autoweb.cz