www.svedsketanky.cz

  • •Zvětšit velikost písma•
  • •Výchozí velikost písma•
  • •Zmenšit velikost písma•

Ukončení výroby první generace Saabu 9-5

Poslední Saab 9-5 současné generace vyjel tento týden z továrny v Trollhattanu. Od roku 1997, kdy započala jeho výroba, opustilo továrnu skoro půl miliónů vozů této modelové řady. Nastupující generace by se měla začít prodávat již letos v létě.

Dlouhý modelový cyklus je typickým znakem automobilů Saab, například slavný typ 99 vydržel ve výrobě 16 let. Dlouhověkost se však mezi automobilkami v současnosti příliš nenosí, přesto se ji dočkal i model vyšší střední třídy 9-5. Poslední exemplář byl vyroben 1. února 2010, výroba tohoto modelu tedy trvala více než 12 let.

Takto dlouhou kariéru zapříčinila řada důvodů, umožnila ji ale také skutečnost, že Saab 9-5 byl při svém uvedení v roce 1997 velmi pokrokovým automobilem. Přinesl několik inovací, k těm nejvýznamnějším patří aktivní opěrky hlavy, odvětrávání sedadel a od roku 2005 také motory BioPower spalující směs etanolu E85.

Zajímavostí je i to, že Saab 9-5 byl jedním z prvních masově vyráběných automobilů, který spoléhal výhradně na přeplňované motory. Jádro nabídky tvořily čtyřválcové turbomotory B205 a B235 (objem 2,0 a 2,3 litru), které společně s první generací končí. Nová 9-5 dostane už jen motory, které mají základ v pohonných jednotkách Opel/GM.

Posledním vyrobeným kusem v první generaci byl stříbrný 9-5 SportCombi Griffin edition, tento exemplář zamíří do firemního muzea. Z výrobní linky v Trollhättanu mezitím už sjíždí sedany 9-5 nové generace představené loni v září ve Frankfurtu, která bude do prodeje uvedena v tomto roce.

Od roku 1997 bylo vyrobeno 252.236 sedanů 9-5, kombi 9-5 SportCombi se začalo vyrábět v roce 1998 a od té doby do ukončení výroby vzniklo 231.357 kusů.

 

Zdroj: Auto.cz