www.svedsketanky.cz

  • •Zvětšit velikost písma•
  • •Výchozí velikost písma•
  • •Zmenšit velikost písma•

Analytici nevěří v úspěšné vzkříšení Saabu

Prodej automobilky Saab do rukou malosériového výrobce sportovních vozů Spyker je doprovázeno mnoha skeptickými komentáři analytiků a lidí působících v automobilovém průmyslu.

 

 

Šéf automobilky Fiat Sergio Marchionne se nechal slyšet, že přeměna Saabu v prosperujícího a významného hráče na automobilovém trhu bude velmi obtížná.
"Okrajoví hráči na trhu budou i nadále opomíjeni. Nelze spoléhat na naděje a sny." Prohlásil v úterý pár hodin před oznámením o prodeji automobilky Saab.

Pochybnosti o tom, zda nová společnost Saab Spyker Automobiles bude úspěšná, se objevují především proto, že ani jedna z těchto automobilek není v současnosti zisková. Spíše rozpaky budí i velikost Spykeru, který zaměstnává pouze okolo stovky lidí. Oproti němu je Saab se svými 3400 zaměstnanci opravdový gigant.

 

Jiná liga

Nick Margetts, analytik JATO Dymanics říká: "Bylo by hezké vidět Saab přežít, ale dosud se nikdy žádná firma velikosti Saabu nedostala do rukou tak malé společnosti, která není majoritním hráčem na trhu."
Margetts dále prohlásil, že Saab by mohl být pro Spyker příliš velkým soustem. Ten vyrobí jen okolo čtyřiceti aut ročně v ceně 200 000 euro.
"Spyker má s výrobou aut zkušenosti, ale hraje úplně jinou ligu, " dodává.

Spyker a Saab budou čelit obrovským výzvám. Musí s poprat s problémy dlouhodobých ztrát, zastaralé techniky, vysokých mzdových nákladů a klesajících odbytů.

"Zdá se mi to jako hazard. Saab má novou 9-5, 9-4X  která přijde po ní a model 9-3, který by měl na trh přijít v roce 2012. Jestli ale tyto modely přilákají zákazníky znovu ke značce a zda ji vrátí do zisku je otázka za miliardu dolarů," říká Ian Fletcher z IHS Global's.

Jednu věc mají Saab a Spyker společnou - ani jeden z nich není v zisku. Od roku 2000, kdy byl Spyker vzkříšen, se nedostal do černých čísel. Spyker prodělal 8,7 miliónů eur v prvních šesti měsících roku 2009 a jeho zisky z prodeje klesly o 1,6 miliónů euro ve srovnání s předchozím rokem.

Saab minulý rok prodělal 400 miliónů eur a prodeje nových aut spadly na počet 39 903 kusů (v roce 2008 to bylo 94 751). Rovněž klesla i produkce a to z 89 086 na 20 791 vozů.


Finanční pozadí

Spyker, který má tržní hodnotu méně než 85 miliónů dolarů, si na svá bedra vezme obrovský finanční závazek.

Spyker se s GM dohodl na zaplacení 74 miliónů dolarů v hotovosti, z toho 50 miliónu do 15. února, zbytek do 15. června 2010.
Generals Motor navíc získá celkem 326 miliónů dolarů v podobně preferenčních akcií nové společnosti. To představuje méně než 1% z hlasovacích práv.

Švédská vláda také souhlasila s poskytnutím garance na půjčku 400 miliónů eur od Evropské investiční banky.

Výkonný ředitel Spykeru Victor Muller v rozhovoru pro ANP a Reuters řekl, že společnost má dostatek financí k zajištění tříletého výrobního cyklu pro modely Saab. Rovněž popřel zprávy, že by si Spyker nechal část peněz z půjčky Evropské investiční banky. Veškeré takto získané finance prý půjdou do automobilky Saab.

 Nalevo šéf Spykeru Victor Muller, vedle pak výkonný ředitel Saabu Jan Ake Jonsson

 

David a Goliáš

"Za normálních okolností by pravděpodobně Saab kupoval Spyker," řekl unavený Muller na tiskové konferenci ve Stockholmu. Dodal, že za posledních 5 dní kdy musel absolvovat maraton jednání nenaspal více jak 15 hodin.

Muller připouští, že pro Spyker bude vzkříšení Saabu obrovskou výzvou.

"Čeká nás hodně práce, ale teď se chystáme slavit," řekl v rozhovoru pro Automotive News Europe několik hodin po úspěšném uzavření obchodu.
"Je spousta které je třeba udělat. Bylo velmi obtížné dohodnout odkoupení společnosti, která byla součástí Generals Motors po celých 20 let. Pro nás to byla obrovská zkušenost doprovázená mnoha různými komplikacemi," dodal.

V prosincovém rozhovoru pro ANE Muller řekl, že Spyker poskytne automobilce Saab potřebnou finanční podporu, aby se tak mohla stát konkurence schopným hráčem na trhu.

"Spyker navrátí Saab zpět k jeho kořenům jakožto prémiové značky pro zákazníky, kteří nechtějí jít s davem," prohlásil Muller.


John Smith, viceprezident GM pro podnikové plánování řekl, že GM bude pokračovat s podporou nové společnosti Saab-Spyker, s vývojem crossoveru 9-4X a nadále bude poskytovat své znalosti v oblasti vývoje pohonných jednotek a strojírenství.

"Chceme vidět silný Saab," řekl reportérům při úterním konferenčním hovoru.

 

 

Zdroj: autonews.com