Mozna si vzponminate na ten slogan z dob socialismu, tamer vse tehdy bylo DoDo.
Ja jsem nedavno koupil dve Volva, sice mirne ojete, ale to neni dulezite. Dulezite je, ze ani tato znacka mne nezbavila radosti z kutilstvi. Co mne ale trochu prekvapilo, ze casto neslo o nejake "vylepseni" v pravem slova smyslu, ale spise o "dodelavky".
Ja vim, jsem ve fanklubu Volvo, mozna mne zde ukamenujete, ze mam amlo nadesni pro znacku. Ale pisu to jak inspiraci, hodne bych se divil, kdyby vas tytez potize natrapili ta stejnych typech aut.
1. Toto bych byl jeste ochoten nazvat "vylepsenim". Protoze jsem prisel z Citroenu, (BX, dve Xantie), tak prvni sok byla brzda. Ja vim, ze je to na 90% aut stejne, ale kdyz jednou zazijete pohodlne a bezpecne brzdeni, tak si nikdy nezvyknete. Na tech starych Citroenech se brzda temer vybec pri brzdeni neponorovala, takze tam mohli dat brzdu na uroven plynu. To je neco, co vam v aute ani 50 marketingovych zbytecnosti typu elektricka parkovaci brzda a ovladani kazdeho prdu na volantu nanahradi. Na vetsine aut nohu z plynu na brzdu ne jemon presouvate ale ji musite hodne zvednout, coz byl pripad i mych Volv - bohuzel.
Takze jsem skocil do Forstingeru a koupil jsem sportovni pedaly. Namontoval jsem je ale jen na plyn a spojku. Prostor mezi pedalem a tim krytem jsem vyplnil (zvysil) gumou z pneumatiky. Na spojku jsem musel koupit delsi sroubky - vyrobce te sady nepocital s tim, ze tam nekdo bude davat 2 cm navic. Plyn musel jit kvuli montazi a auta ven. Vysledek - rozdil mezi plynem a brzdou neni asi 4,5 cm, ale jen asu 1,5 cm a to je citena zmena. Kdybych nebyl linej, tak hodim foto, ale ani nevim, jak se to sem dava.
Nastesti obe Volva maji podelne nastavovatelny volant. Takze si jednoduse hodite sedadlo o 3 cm vice dozadu, volant taky, akorat saltpaku budete mit 3 cm vice vpredu. Jenze na te saltpace clovek 3 cm neciti, ale na rozilu vysek plynu a brzdy to citi moc. Tak - konecne se ty auta da pohodlne a bezpecne ovladat. (V50 a V70)
2. Obzvlaste za tepla neco z leve strany priserne vrzalo (V50). Zjistil jsem, ze je to kryt vyskoveho reproduktoru u zpetneho zrcatka. Musel jsem to rozebrat, vsechny stycne plochy na spodnim plastu i na krytu namazat mazlavym mydelm. Pomohlo to na 80%. Pak jsem jeste nacpal kolem toho repraku mezi ty plasty stuple do usi (ty zlute, molitanove) a konecne ticho.
3. Skrinka na CD s operkou na ruku mezi sedadly V50. To same, nedala se na to polozit ruka, aby to priserne nevrzalo. Tak opet - rozebrat, vyndat ten zaviraci mechanizmus, i ty dve tlacitka namazat tekutym mydelm, hlavne ty "sane" v ktorych to chodi, tam jde jsou kovove pruzinky silikonem, odebrat kryt pantu, ten vrze nejvic, natrit to zevnitr poradne mydlem. Konecne ticho.
Tata mi vzdycky rikaval, ze jedine Mercedes a Volvo nejsou "kaufhausvagen". Pak nasetril na ojetou Mercedes 190-ku. Byl s ni stastny, vzdy, kdyz neco rozebiral (kvuli pritrvzeni predpisu napriklad musel prikoupit prave zpetne zrcadlo), tak mi rikal - vidis, proto to tu nikde nevrze, pritize je kazdicky plastovy dil podlozeny filcem anebo molitanem, ma to uz svoje roky a stale je to jako nove...
Tak tohle je bohuzel minulost. Nevim jak je na tom ted Mercedes a jak na to pripadne bylo pred 25 lety Volvo, ale dnes je na tom Volvo opravdu mizerne. Jaksi se nam sem vraci socializus - ted ale bohuzel spise ze zapadu.
Este mi drnci neco zezadu z kufru, jen obcas, na horsim povrchu, budu to muset rozebrat a podlozit molitanem (tam mam obavy, ze neni co mazat).
4. Na V70, kdyz chcete dobit baterku, tak musite odstrojit hodne plastu a gumovych tesneni. Nic, co by jste si prali v zime delat pravidelne nabo casto. Tak jsem z + kontaktu vyvedl tenky cerveny kablik. Odrezal jsem asi 1,5 cm izolace, konec jsem pocinoval, izolaci jsem nastrcil spatky. Ted je tam jen 1 mm mezera, do ktere muzu zacvaknout krokodila z nabijecky. Je to v mistech, mezi plastovym krytem baterky a platovym krytem vzd. filtru, takze to opravdu nema s cim skratovat. Minusovy pol je v pohode, tam se da pouzit v podstate jakykoli sroubek v motorovem prostoru. Takze otevru kapotu a nabijim...
|